13) Van Stroncone naar Calvi.

26 september 2020 - Calvi Dell'Umbria, Italië

Zou ik vandaag wel gaan lopen? Er is slecht weer voorspeld: de hele dag regen en onweer. Maar mijn ervaring met de weersvoorspelling tot nu toe is dat het niet klopt. Het is een zware tocht. Eerst 10 kilometer vrij egaal maar dan de laatste 11 kilometer 1000 meter klimmen en 1000 meter dalen. Ik waag het erop maar besluit de eerste 10 kilometer te lopen en dan afhankelijk van het weer verder te gaan of terug te keren.

Het is s' ochtends wel erg bewolkt en soms regent het een beetje. Als ik op het punt sta om naar boven te gaan , ziet het er goed uit. Dus ik loop door. Net voordat ik het plateau bij de top bereik begint het flink te waaien en het gaat regenen. Maar de regen trekt over. Boven op het plateau is het lastig om de weg te vinden maar ik blijf en route.

Het is een lange geleidelijke afdaling. Af en toe hoor ik het rommelen. En dan is er ineens halverwege de daling een plensbui. Ik duik het bos in en zorg voor de spullen die niet nat mogen worden. Vanuit het bos kijk ik naar de regen. Als het na een tijdje ophoudt, breekt gelijk de zon door.

Als ik aankom, blijkt de onderkant van mijn rugzak toch nat geworden. Maar ik ben opgelucht. Ik heb erg tegen deze tocht opgezien. Vooral ook omdat het al dagen bekend was dat het mogelijk slecht weer zou worden.En de combinatie van een zware tocht met slecht weer had ik nog niet gehad. De komende 6 etappes naar Rome worden minder zwaar.

En het Duits echtpaar? Zij hadden een lift naar een klooster halverwege de klim genomen en ik sprak ze in het restaurant weer.