18) Van Montellibretti naar Monterotondo.

30 september 2020 - Monterotondo, Italië

Gisteravond kwam ik bij mijn bed en breakfast oude bekenden tegen: het Duitse echtpaar (voortaan Bernd en Ute)  Zij sliepen daar ook. Een groot deel van de wandeling van vandaag lopen we samen. We lopen een stuk over de Strada Nomentara, één van de oude wegen die naar Rome leiden. Het is redelijk vlak , lange rechte landwegen met weer veel olijfboomgaarden en soms wijnbouw.

Volgens Massimo ( die een olijfboomgaard heeft in le Clerque vlakbij Collevechio) is het een goed jaar voor olijven. De oogst begint in oktober. Massimo en Laura vertelden mij ook hoe ze de Corona crisis in maart en april beleefd hadden. Enerverend.

We lopen Monnterotondo binnen en ik ga naar mijn overnachtingsadres. Het is een stad. Aan het eind van de middag verken ik het oude stadsdeel.

In Montrotondo verblijf ik in een pelgrimshuis. Het is een donativa: het verblijf is gratis maar er wordt wel een vrijwillige bijdrage verwacht. Toen ik belde, vroeg de gastvrouw of ik wil dat ze eten voor me klaarmaakt ( tegen een vergoeding). Dat vind ik wel een goed idee. Ze spreekt alleen Italiaans maar tijdens mijn verblijf hebben we toch een levendige conversatie. Ik begrijp lang niet alles maar dat is geen probleem. Zo zie je maar - al naar gelang de omstandigheden is de taal wel of geen probleem. Ik ben de enige gast. De gastvrouw vertrekt 's avonds. De  volgende ochtend trek ik de deur van het grote lege gebouw achter me dicht.