12) Van Greccio naar Stroncone.

24 september 2020 - Stroncone, Italië

Na enkele kilometers lopen vanuit Greccio kom ik bij het Franciscaanse klooster van Greccio. Over dit klooster: zie foto. Ik loop verder naar boven naar een uitzichtpunt en neem afscheid van het Rieti-dal. Onderweg kom ik een Duits echtpaar tegen. Nu gaat het langzaam naar beneden.

Plotseling zie ik een barretje aan de kant van de weg. Daar zit het echtpaar koffie te drinken en ik schuif aan. Zij zijn in Rieti begonnen en gaan ook naar Rome met de in het Duits vertaalde versie van mijn reisgids. We wisselen wandelervaringen uit en lopen een groot deel van de verdere route samen.

Het laatste deel is flink dalen. Dan kom ik aan in Stroncone. Het is een Middeleeuws stadje op een berg. Het heeft maar enkele nauwe straatjes maar wel een heuse stadspoort.

Onderweg zie ik veel Italiaanse vlaggen. Ik vroeg er Rebecca naar. Volgens haar heeft het te maken met de corona crisis die hier heel heftig is geweest. Na China kwam corona eerst naar Italië  waar rigoureuze maatregelen genomen werden om het virus in te dammen. De focus was een tijd op Italië  gericht en pas later kregen andere landen ermee te maken.

Al eerder merkte ik welke impact corona heeft gehad, toen ik in Spoleto was. Mijn gastvrouw daar, Emmanuella spreekt Engels en we hadden een uitgebreide conversatie. Ik zei op een gegeven moment dat ik me enigszins schaam om hier als Nederlander rond te lopen, gezien wat er het laatste half jaar in Europa is gebeurd. (Vanwege de Nederlandse opstelling t.a.v. het Europese Coronafonds in het voorjaar van 2010)

Daarop kreeg ik een gloedvol betoog van haar dat Italië toch echt steun van Europa nodig heeft. Ja, dat hoefde ze mij niet te vertellen.... Nog steeds zijn de maatregelen vrij streng. Ik heb altijd mijn mondkapje bij de hand.

1. Toon:
    25 september 2020
    Eddie, in je smartphone browser: Tik het woord dat je in het Italiaans wil weten op deze manier: 'gezochte woord' in het Italiaans Dan krijg je een waslijst aan woordenboeken voorgeschoteld, waar je gratis gebruik van kan maken. Kies er een, ervaring doet leren welke je het beste schikt. Sommigen geven ook frasen waarin het woord gebruikt wordt, zowel in het Nederlands als Italiaans, wat misschien handvatten zijn om je verstaanbaar te maken. Als het Nederlands tegenvalt, en je het Engelse woord kent, probeer dan op dezelfde manier Engels-Italiaans te doen. Neem volgende keer een 'Zeg het in het Italiaans' boekje mee te nemen, of zo'n boekje met illustraties wat je kunt laten zien, ook heel handig! Hou wel vol, hè. Toon